"Rėkti, šokti ir gulėti ant žemės."
Gal gali man tai kur nors užrašyt? - paprašo Ieva
vairuodama. Užrašau į Messengerį ir nusiunčiu jai žinute.
Su daug kvailiojimo ir juoko šįkart mūsų kelionė į
kalėjimą. Taip atsipalaidavom bepusryčiaudamos, kad net susivėlinom išvažiuoti
iš Vilniaus, o pakeliui dar teko apsisukti, nes pamiršau įsidėt garso takelį.
Laukiau šitos dienos, nes jaučiausi pernelyg smarkiai
įsisukusi į darbų liūną. Kai atsikėlusi įsijungiu kompą dar prieš pasirąžydama,
o vakare prisiminusi, kad nieko nepavalgiau, prieš miegą nusilupu ir sugraužiu
saliero gumbą - maždaug toks buvo mano būvis, kuris, žinojau, bus nutrauktas.
Turėsiu LAISVĄ dieną - koks paradoksas! Savo laisvę ruošiausi pajusti nelaisvės
kontekste.
Iš tiesų per
visokius užsiėmimus nebuvo laiko nei daug mąstyt apie buvusį susitikimą, nei
nusiteikti būsimam. Pirmojo karto nerimas jau seniai užmaršty, poreikis ruoštis
išgaravęs.
Kaip ir poreikis apskritai pasirūpinti savo kūnu. Nesikirpau
visą mėnesį, tad Ievai atvažiavus, pakartojame ritualą su plaukų kirpimo
mašinėle. Kartu su plaukų galiukais Ieva nuiminėja nuo manęs įtampą, pradedu
juokauti ir giliau kvėpuoti. Tarsi mano apkiautusį akmeninį būvį pagaliau
pakutentų gaivi tėkmė - tokia jau ta Ieva, visada gyva ir negalinti nespurdėti.
Mašinoje aš rimtai dūmoju savo dūmas, o ji krykštauja. Aš
rezgu kažkokį painų sakinį, o ji tuo tarpu sušunka - "vaivorykštė!" -
rodydama į vaizdą pro langą. "...tai reiškia, viskas bus gerai" -
nejučia šitaip pasibaigia mano sakinys, kurio pradžią jau spėjau užmiršti.
Sakau jai - jeigu sugalvotum daryt kokią gyvybines jėgas
budinančią stovyklą, būčiau pirma tavo mokinė. Rėkti, šokti ir gulėti ant žemės
- manau, kad tokia galėtų būti tavo stovyklos koncepcija, - vardinu dalykus,
kuriuose, mano galva, Ieva yra tikra profesionalė.
Užrašyk, prašo besijuokdama.
Užrašau: "Rėkti, šokti ir gulėti ant žemės."
O ji kvatoja taip ilgai ir nuoširdžiai, tiesiai iš pilvo,
šiaip ne taip tebelaikydama vairą.
"Ir juoktis." -
po kurio laiko priduriu atskira žinute.
Viduje labai nesmagus jausmas, tarsi būčiau kažką
išdavusi. Bet dabar nieko nebegaliu padaryti. Kaip bus, taip - mąstau, mums
kylant laiptais į viršutinį aukštą.
Kad vėluojame, supratau tik kai Ieva atkreipė mano dėmesį
į automobilio laikrodį, rodžiusį be penkių, kai iki Panevėžio buvo likęs dar
gabaliukas kelio. Įėję į pastatą iš to nesmagumo abi nevalingai pradėjome
brautis priekin per visas duris ir užtvaras, pažeisdamos taisyklę, kad
darbuotoja visada eina pirma mūsų.
Kol praėjome pro patikrinimus, susidarė visos dvidešimt
minučių gėdingo vėlavimo. Maža tikimybės, kad kas nors ten mūsų lauktų -
pamąstau. Girdžiu, kaip darbuotojai tarpusavy kalbasi, kad kažkas laukė ir
išėjo, kažkas nuėjo į kitą renginį koplyčioje.
Pagaliau įveikę laiptus, - jie man šįkart pasirodė beveik
begaliniai - įeiname į koridorių, kur prie aktų salės durų tebelaukia
vienintelė moteris. Ta pati, su kuria praeitą kartą atsisveikindamos
apsikabinome.
Džiaugsmas, kad šįsyk būsime tik trys, - labai natūralus.
Galvoju apie tai, kad kaip tik trijų žmonių tereikia gražiai užpildyti naujai
mūsų sugalvotai performanso struktūrai. Panašu, šįsyk nereikės nieko tildyti,
aiškinti, bus galima tiesiog giliai pasibūti su tuo vieninteliu žmogumi iš
dviejų šimtų, kuriam tikrai atliepia mūsų dalykai. Šįsyk TIKRAI būsime
naudingos.
Tačiau netrukus mus lydėjusi darbuotoja, matyt, nesmagiai
pasijutusi, atvaro mums visą pulką "mergaičių", ką kur pakeliui
sutikusi, ką iš miegų prikėlusi. Visas ratas užsipildo klegesiu ir nematytais
veidais.
Su Ieva susižvalgome, apsišarvuojame kantrybe ir imamės
aiškinti savo "žaidimo" taisykles. Po pirmojo susitikimo nutarėme
pabandyt suvaldyti chaosą, kuris labai greitai linkęs išvirsti į
"chichi-chacha" pasibaksnojimus tarpusavy, apkalbas ir
paviršutiniškas replikas. Bandome susitarti dėl pagrindinės taisyklės - tylos,
kai kitas kalba. Tai atrodo beveik neįmanoma.
Ieva, kuri ir vėl kalba pirmoji, beveik neturi švaraus
eterio. Ir kalbėjimas jos, matau, nors ir nuoširdus, bet iš visų pusių
drumsčiamas ir kutenamas, toli gražu nenusileidžia į tuos gylius, į kokius
nuėjome per pirmąjį susitikimą. "Matau, kaip sunku jums klausytis" -
sako ji kaskart, pasigirdus prunkštimui ar replikai.
Kai ateina mano eilė prasižioti, neištveriu
nepapamokslavusi. Ir mums nelengva tylėt - sakau. Netgi tas dešimt minučių, kol
kalba kita. Bet toks mūsų susitarimas. Jo sunku laikytis, bet įdomu. Ką galite
apie save pastebėti, kai kyla koks nors sakinys, kurį norisi paleist? Kam jis
skirtas? Kas atsitiks, jeigu jį nutylėsite? Pabandykit ir pažiūrėkit. Gal po
dviejų minučių jis nebeatrodys toks aktualus? O gal atrodys aktualus ir po
dešimties, ir po dvidešimties? Tada prašome sėsti į šitą kėdę ir mes jūsų
paklausysime. Visas dešimt minučių, nepertraukdamos.
Jausdama, kad "pamokslas" įtikina nepakankamai,
darsyk neištveriu. Sakau, mes su Ieva esame šiek tiek patylėję. Patylėję ne tik
po dešimt minučių, bet ir po dešimt dienų iš eilės. (Nekenčiu savęs už tuos
žodžius, nes žinau, kad jie skirti padaryti įspūdžiui.) Tačiau pajuntu, kad
tikslas pateisino priemones - veidai, pradžioj ištįsę iš nuostabos, paskui
užsičiaupia ir pagaliau pasijunta bent nedidelė pastanga priimti mūsų
taisykles. Gal vis tik tame yra kažkokios prasmės?
Giliai įkvepiu ir pagaliau šiaip ne taip atsikovojusi
eterį, pabandau įsijausti į mūsų šiandienos temą - "Moteriškumas".
Šįkart paskyrėme atskirą laiką ir trečiajai kėdei. Dešimt
minučių - Ieva, dešimt - aš, o tada dešimt - kėdė, kuri yra laisva. Jeigu
niekas į ją neatsisėda, kėdė tyli visas dešimt minučių kartu su mumis visom.
Jeigu atsisėda, tada kalba lygiai tiek, iki gongo. Ir yra išklausoma.
Kai šurmulys rate sumažėjo, sėstis į tą kėdę niekam
nebeatrodo labai paprasta. Gongas nuskambėjo, tylim ir laukiam. Galiausiai, prieš
tai kurį laiką kaupusis ir žiūrėjusi į ją, tarsi šaulys į taikinį, į kėdę
nutūpia ta, kuriai tylėti sekėsi sunkiausiai. Iš jos pusės sklido daugiausia
prunkštimo ir replikų mums kalbant, ir man pasirodo labai įdomu pastebėti, ar
ji tebebus tokia pat drąsi, atsidūrusi šalia mūsų, rato centre. Stebiu, kaip
moteris pradeda monologą šmaikščiai ir pakiliai, kalbėdama vis labiau mąsto,
ieško žodžių, kol galiausiai nustoja "atrodyti" ir pradeda
"būti". Moteriškumas susiejamas su motinyste. Kalbėjimas persimaino,
tarsi kokia kaukė nuslenka nuo veido. "Linksmų plaučių" įvaizdis
subliūkšta moteriai prisiminus, kad ji kažkam yra mama, kažkam teta. Kad jos
pati brangiausia moteriškumo išraiška - suspenduota. Pasirodo ašaros.
"Kas iš to, kad pasidažysiu ar nusilakuosiu nagus,
jeigu būsiu iš vidaus supuvusi?" - kalba ta pati "linksmoji"
moteriškė, o aš sėdžiu ir klausaus atvipusiu žandikauliu.
Ir suprantu, kad jau buvau jai užklijavusi etiketę.
Nors belaukdama sekančio performanso visai nemąsčiau apie
tai, ką kalbėsiu, prisiminus būsimą temą man kažkodėl prieš akis vis iškildavo
mokyklos kūno kultūros persirengimo kambarys. Tarsi koks inkaras pasąmonėje,
nuo kurio kažkadaise mano gyvenime prasidėjo moteriškumo tema - už jo ir
pradedu kabintis, kai ateina mano eilė būti išklausytai.
Kalbu tyliai ir visąlaik žiūrėdama į vieną tašką
grindyse. Gal tas persirengimo kambarys buvo ta vieta, kur aš pirmąkart
pasisakiau sau, kad tokia iki galo moterimi su dideliais gražiais papais,
aukštakulniais ir auksinėmis garbanomis aš niekada nebūsiu?
Kalbu apie tai, kaip mėgau laipioti po medžius iki pat
paauglystės. Kaip paauglystėje nesikeičiau ir nemoteriškėjau. Koks jausmas, kai
žmonės mane nuolat palaiko berniuku. Kodėl trumpi plaukai. Kas man patinka mano
savitame moteriškume. Ar jo išvis esama?
Dar apie tai, kaip būnasi vienai. Kaip darausi
įsitempusi, struktūruota ir vis labiau vyriška. Kaip būdama su savimi beveik
visada gyvenu mintyse ir niekada nebūniu su savo kūnu. Apie tai, kaip pasiilgau
paprasto, žemiška gyvastimi alsuojančio, buvimo. Jausmo, kad kitas žmogus - iš
kaulų ir mėsos - kvėpuoja šalia manęs, ir visa užvaldančios ramybės, kuri
ateina su tuo jausmu.
Vargu ar iki šių įžvalgų būčiau nusileidusi, jei keletas
iki renginio galo su mumis pasilikusių moterų nebūtų taip jautriai sekę mano
kelionės.
"Dėmesys yra gryniausia dosnumo forma." - yra pasakiusi viena filosofė. Suprantu, kad šita diena - tai būdas padovanoti ir pasijusti apdovanotai pačiu gryniausiu būdu.
"Dėmesys yra gryniausia dosnumo forma." - yra pasakiusi viena filosofė. Suprantu, kad šita diena - tai būdas padovanoti ir pasijusti apdovanotai pačiu gryniausiu būdu.