Savo vizitą į
kalėjimą buvome atidėję savaitei, tad jau kurį laiką vaikštau su mintimis apie
mūsų temą - laisvę. Jaučiuosi gerokai jai prisirpusi. Laisvė - toks dalykas,
apie kurį šiaip jau dažnai susimąstau. Matuojuosi, laisva aš, ar ne; jei
nelaisva, tai kas mane riboja. Kažkodėl man labai svarbu jaustis laisvai.
Šįryt atsibundu,
ištraukiu save iš šilto kokono. Skauda sprandą - naktį miegojau be pagalvės,
nusimetusi ant sofos miegmaišį. Atsisėdusi ant tos pačios sofos trinu akis, o
kūną apėmęs kažkoks nuovargio drebulys. Tiesa, nedaug miegojau, - vakar iki vėlumos
buvau mieste; ir dabar, vos nuvaikau sapnus, iškart puola mintys apie tai,
kokie darbai liko nepadaryti, ką bandysiu suspėt nuveikti iki atvykstant Ievai.
Prieš visa ko
imdamasi, atsiklaupiu prieš veidrodį ir pradedu skustis galvą. Mašinėlės garsas
kažkaip dramatiškai ataidi nuo kietų pustuščio kambario paviršių. Mano daiktų
čia jau nebelikę; viskas išvežta į vasaros rezidenciją. Susinervuoju
pagalvojusi, kad neturiu nei arbatos, nei puodelio, į ką ją pasidaryti. Laisvė
- vėl sukirba mano galvoje tema. Labas rytas, Guoda! Turėdama visišką laisvę organizuoti savo gyvenimą
kaip nori, šiandien susikūrei jį tokį,
kad iš pat ryto jautiesi pikta ir pavargusi - pasisveikina su manimi mano
Laisvė. Pykti galiu tik ant savęs.
Su Ieva senokai
neturėjome progos paplepėt, tad kelionė į Panevėžį praeina besidalinant. Net
nebesukam kalbos link mūsų būsimos temos. Visiškai nuplaukiame savo istorijose,
ir tik tuomet, kai praeiname kalėjimo apsaugą, teritoriją ir patekusios į aktų
salę pamatome tvarkingai mums paruoštą kėdžių apskritimą, nusileidžiu į
"čia ir dabar" momentą. Pastebiu, kokios mes jau atsipalaidavę,
lyginant su nerimastingu pirmuoju kartu. Pusantros valandos pokalbis su
nuteistosiomis nebeatrodo kaip iššūkis, o tik natūrali mūsų būties dalis. Vis
tik, šiandien jau penktas, priešpaskutinis, kartas, ir pagaliau net kalėjimą
radome be GPS'o.
Pagal mūsų
performanso taisykles paruoštos kėdės maloniai nustebina. Dar labiau nustebina,
kai jose susėda pilnas ratas moterų, o norinčios prisijungti vis dar eina pro
duris. Drauge su jomis einu į biblioteką ieškoti papildomų kėdžių. Jaučiu kylant
graudulį. Gal šitas nutikimas rodo, kad vis tik esame čia reikalingos? Kaip
norėtųsi tokio patvirtinimo!
Tačiau netrukus suprantu, kame reikalas - mokykloje prasidėjo vasaros
atostogos, fabrike - laisva diena. Šiandien moterys neturi kuo užsiimti, tad
būriuojasi aplink mus. Matau, kad kai kurioms, atėjusioms pirmą kartą, jau
šaudo saugikliai. Visų pirma, todėl, kad kažkodėl reikia sėdėti ant scenos.
Antra, kad nelabai ašku, kas vyks. "Galite tik klausytis, bet galite ir
kalbėti" - aiškiname su Ieva dviems pagyvenusioms seserims, tačiau jos tik
purto galvas nustebusiais veidais. Kai kurios moterys sutrikę pabėga dar
neprasidėjus renginiui. Galiausiai rate jų suskaičiuoju aštuonioliką. Kaip
visad, garsiai pasakome, kad visos yra laisvos išeiti bet kuriuo metu. Ir kai
Ieva pradeda savo pasakojimą, kuris nepanašus nei į spektaklį, nei į surepetuotą
prakalbą, gal kokios keturios moterys atsistojusios išeina, paskui - dar pora,
kitos šnabždasi, prunkščia ir stebi, kas bus toliau.
Ievai aiškiai aktuali
vidinės laisvės tema. Ji kalba apie tai, ko sau neleidžia. Kaip ją įkalina
noras visiems patikti, sukurti įspūdį, atitikti visuomenės normas. "Ar
dainuoti gatvėje - tai laisvė, ar maištas?" - klausia, svarstydama, iš kur
randasi postūmis kartais pasielgti kitaip, nei nuobodžioji visuomenės dalis.
Po savo rytinio
patyrimo, aš irgi jaučiuosi įsikvėpusi tęsti vidinės laisvės temą. Pasakoju,
kad jau pusantrų metų, kaip esu savo laiko šeimininkė ir nuo ryto iki vakaro galiu
daryti tai, kas šauna į galvą. Iš vienos pusės, vis dar neatsidžiaugiu savo
laisve. Man svarbu, kad galiu pasirinkti, kada gultis, kada keltis, kur leisti
laiką, kada užsiimti namų tvarkymu, o kada - darbais. Iš kitos pusės, kartais
pasiilgstu, kad kas nors man surikiuotų darbus ir laisvalaikį. Kad kas nors
pasakytų "dabar bent valandą pailsėk" arba "šiandien jau
nusipellnei išeiginės". Pasakoju, kaip, įsikalinusi savo įsitikinimuose,
ką ir kada privalau padaryti, galiausiai neleidžiu sau išsimiegoti, pavalgyti
ir atsipūsti.
Ir vis tik kalbėt
nuteistosiomis apie laisvę - iššūkis. Nors šiandien jos atrodo linksmai
nusiteikę ir pastebiu bent keletą porų akių, godžiai įsisiurbusių į mano
monologą, vis tik nuolat klausinėju savęs - ar nekirba joms noras mus
užčiaupti? Ką mes joms galime toia tema pasakyti? Greičiau jos pačios mums
paaiškins, kaip skiriasi laisvės suvokimas tarp TEN ir ČIA. Nekantriai laukiu
šito rakurso.
Bet kai ateina kėdės metas, niekas į ją nesėda. Nepatogi tyla išspiria pro duris dar vieną kitą nuobodžiaujančią būtybę. "Nagi, kas nors atsisėskite" - neiškenčia viena. "Pati ir sėsk!" - atitaria kitos. "Ne, aš negaliu!". Su Ieva bandom drąsinti nuteistąsias, tačiau netrukus pačios iš savęs pasijuokiame. Juk nuo pradžių sakėme, kad moterys yra laisvos kalbėti arba ne, tai ką mes čia bandom padaryt? Vis tik vidinis jausmas, kad laikas bus iššvaistytas tuščiai, jei jų neprakalbinsime, neduoda ramybės. Pastebiu mūsų abiejų pasistatytą narvelį pavadinimu "o turi būti taip".
Trumpam į kėdę klesteli viena moteris. Matau, sutrikusi, nežino nuo ko pradėti, tyli. Šiaip ne taip prakalbiname. " Aš čia jaučiuosi laisva. Nu ir kas, kad negaliu išeiti iš teritorijos. Iš principo galiu daryti ką noriu. Aišku, būčiau dar laisvesnė, jei nebūtų prižiūrėtojų. Visada buvau laisva, dariau ką norėjau. Net nepajutau, kaip mano laisvė pavirto nusikaltimu." Moteris netrukus pasitraukia, ir likusios minutės prabėga tyloje, tik išretėjusio moterų rato kojos, matau, nervingai supasi, užkeltos viena ant kitos.
"Jei tavo koja galėtų kalbėti, ji daug pasakytų" -
atėjus jos eilei, išpyškina Ieva vienai iš dalyvių. Ir toliau tęsia kalbą apie
savo vidinę (ne)laisvę, savo ribas ir dalykus, kuriems negali pasiryžti. Šį tą apie ją žinodama,
sunkiai tapatinu pasakojimą su realybe. Juk tai Ieva išdrįso su savo vyru ir
trimis mažais vaikais pusei metų iškeliauti į Pietryčių Aziją! Jos šeimos
kelionę sekė tūkstančiai žmonių, apie ją rašė laikraščiai ir žurnalai - kas
daugiau, jei ne laisvė, juos domino? Žinau, kad daugeliui Ieva tebėra
įkvepiantis gaivališkos laisvės pavyzdys. Papasakoju apie tai nuteistosioms.
Man keista, kad išorinis Ievos paveikslas taip nesutampa su jos pačios savęs
suvokimu.
Susiprantu, kad tai būdinga ir man. Dažnai išgirstu ką nors
sakant, kad pavydi man laisvės. Susidaro įspūdis, kad ji yra džugi, lengva ir
pūkuota. O man norisi pasakyti, kad laisvė - sunki. Tiksliau, sunki atsakomybė,
esanti joje.
Kalbu apie tai, kad, mano manymu, pasaulis jokiais laikais
nebuvo toks laisvas, koks yra dabar. Kiekvienas žmogus atsako už save, ir,
nebėra prasmės už savo nelaimes kaltinti nei dievų, nei vergvaldžių, nei
spaudžiančio rėžimo. Beveik visi gali rinktis, kur ir kaip gyventi, ko mokytis,
ką dirbti, kur keliauti. Prisimenu savo draugą sakant, kad jo mėgstamas
užsiėmimas yra skraidyti virš gaublio su Google Earth ir svajoti apie
galimybes. Sykį pastebėjęs, kad galima sausuma nukeliauti beveik iki Japonijos,
jis be pinigų išsiruošė į kelionę autostopu ir namo grįžo jau pro kitą žemės
rutulio pusę. Tokie nuotykiai man įrodo, kad visos ribos tėra vidinės.
Kartais svajoju apie visokius gyvenimo scenarijus ir
gailiuosi, kad nespėsiu jų visų nugyventi. Turbūt iš to noro per trumpą laiką
pačiupinėti kuo daugiau randasi margas mano nugyventų trisdešimties metų
paveikslas. Pernelyg keistas, daug kam nesuprantamas.
Dar kartą ateina dešimties minučių tylos išbandymas. Daugiau
kaip pusė kėdžių jau tuščios. Vėl niekas nenori kalbėti. Neatlaikę išbandymo,
tuštėja ir likusios kėdės. Nepatogi, o kažkam - akivaizdžiai nuobodi tyla smarkiai
įsisiūbuoja ir Ieva neberanda žodžių, kai ateina jos eilė. Kelios likusios
moterys aiškinasi santykius ir sunku susikaupti naujam monologui. Galiausiai išeina ir tos. Lieka tik dvi.
Keistas jausmas. Daugybė tuščių kėdžių. Ieva ir toliau sunkiai renka žodžius
savo pasakojimui, o manyje vis smarkiau kaupiasi juokas, kuris prasiveržia
atėjus mano eilei pasisakyti.
"Uuuuu!" - šūkteliu linksmai, ir mojuodama rankomis apibėgu tuščių kėdžių ratą. "Ieva,
ar tu matai, su kokia laisve mes susidūrėme? Jei šitas renginys vyktų anapus
tvoros, kaip manai, kiek moterų būtų išdrįsę atsistoti ir pasakę "viso
gero" išeiti pro duris? Ar tu jauti, kad mes kątik susidūrėme su
didžiausios laisvės apraiška? Va ji!" - rodau į tuščias kėdes. Jos nebijo būti mums nepatogios. Jos
yra laisvos! - ateina suvokimas. Prunkščiame abi. Jos mus moko.
Pabaigoje pakviečiame likusias dvi moteris prisitraukti
kėdes ir pasidalinti savo istorijomis.
"Aš čia jaučiuosi laisva. Daug laisvesnė, nei laisvėje.
Turėjau labai valdingą motiną, o vėliau vyras manęs niekur neišleisdavo. O čia
galiu daryti ką noriu. Kada noriu galiu eiti pamiegoti, paskaityti knygą,
parūkyt, jei tik cigarečių turiu." - kalba viena. Kita padėkoja mums už
pasakojimus, bet dalintis nenori. "O gal turite kokią gyvenimo akimirką,
kada jautėtės labai laisvos?" - kviečia pasidalinti Ieva. "Kai išėjau
mokytis, pajutau laisvę nuo mamos. Smarki buvau. Taip ir gavosi, kad nepajutau, kada
peržengiau tos laisvės ribas ir atsidūriau čia."
"Matai, - sakau Ievai pakeliui namo, - susidūrėme su
moterimis, kurioms nepažįstamas vidinio kalėjimo jausmas, apie kurį abi visą
laiką kalbėjome." Man susidarė įspūdis, kad dauguma jų vidumi jaučiasi
visai laisvos, ar bent jau gerokai laisvesnės už mus. Bet kaip įdomu - kai
nenusibrėži ribų pats sau, jas tau natūraliai nubrėžia visuomenė. Panašu, kad tos
ribos reikalingos.
"Tu kalbi apie atsakomybės ribas." - patikslina
Ieva. Grįžinėjame susimąsčiusios. Man pasirodo, kad tos kalėjimo sienos -
reikalingos. Supratau, kad jos - visuomenės uždėtas atsakomybės saugiklis,
negalintis kėsintis į vidinę laisvę. Vidinė laisvė žydi ir už tvoros. Lygiai
kaip ir alyvos niūriame kalėjimo kieme, abipus korpuso įėjimo. Žydi lyg niekur
nieko.