Ką aš čia darau? –
atsitokėju ir net lošteliu atgal, kai pietaujant pradedu kabinti bulves iš
Guodos lėkštės. Tiesiog. Be ceremonijų, intensyviai kažką pasakodama, pradėjau
kabinti bulves jau nebe iš savo, bet iš jos lėkštės. Abi prunkštelėjom. Nebe
pirmas kartas kai pastebim, kad performansas Aš esu Tu smelkiasi į mūsų
kasdienį gyvenimą. Ribos trinasi ir pradžioje viena kitai atrodžiusios tokios
skirtingos, netyčiomis tampame viena kita. Jau nekalbant, kad stebėtojai ir
skaitytojai mus gan dažnai pamato itin panašias.
Aš. Aš. Tu. Tu. Aš esu. Esu. Esu? Tu.
Šis kartas kitoks.
Iš vakaro dirbame Mažvydo bibliotekoje prie Žalčiasalio pasakų festivalio. Ir
veiksmas, pokalbiai, mintys vyksta tokiu sinchronu tarpusavyje, kad jaučiamės
kaip profesionalios plaukikės minčių vandenyne. Viens-du, aš-tu, esi-esu. Ryt
Panevėžys laukia. Moterys. Ir tema „Šeima". Būsim – akimis užfiksuojam
susitarimą ryt tiktis kai tik atsilaisvinsim. O tave reikės nukirpti ? –
žvilgteliu į Guodos galvą. Plaukai sako – taip, Guoda sako – pažiūrėsim.
Žinoma. Ir pasukam į skirtingas puses. Rytojus tuoj ateina.
Jau namie – atpypsi
signalas iš Guodos, kad ji laisva, namie manęs laukia. Važiuoju pas ją. Tik
įžengus per duris matau – aha, jau apsikirpo. Važiuojam, nors dar anksti, bet
važiuojam, reikalų reikaliukų pakeliui. Gerai.
Kelias į moterų
pataisos namus tarsi dirvos purenimas. Kalbėjimosi dirva, su skaniomis tylos
pauzėmis, be skubos. Nejučiomis iš kasdienių temų, pasidalinimų mintimis,
pradedam kalbėti apie šeimos narius. Ir pačios stabtelim. Šiandien tema Šeima.
Aha. Jau pradėjom šią temą. Ir prisiliesti prie jos nepaprasta. Iš karto
šokteli emocijos, vertinimai, nuoskaudos arba neišspręsti dalykai.
Šeima - bepročių
rinktinė. Nuskamba man kažkur girdėti žodžiai. Na bent jau vienas kitam jie
dažnai taip atrodo. Ką aš čia veikiu su jais? Kodėl turiu gyventi ir suprasti?
Ir tada meilė. Pastanga suprasti, sutarti, būti santykyje. Nors ir netobulam.
Kas čia bus? –
klausia naujai atėjusi moteris. Tyliai, pasilenkusi prie manęs, jau sėdint
kėdžių rate. Sakau, bus įdomu. Jūs turit galimybę pabūti psichoterapeutėmis
arba kunigais. Pasirinkite vaidmenį, kuris jums artimesnis. Mes su Guoda
išpažintį darysime. Rato viduryje. Ir bus galimybė, kas norės irgi kalbėti.
Matau veide nustebimą ir sumišimą. O apie ką?- dar tikslinasi. Apie šeimą, - atsakau.
Oj. Gilus atodūsis. Kokia tema. Be ašarų neapsieisite, - girdžiu šnabždant į
ausį. Aš penkias dukras turiu, viena mirusi. Nea. Aš nekalbėsiu. Ne man. Ir jau
stojasi eiti. Pabūkit – paprašau. Man atrodo, jūs būsite puiki klausytoja. Ir
ji prisėda rate.
Susirinko gana
gausiai. Apžvelgiam su Guoda ratą. Dalis naujų veidų, dalis jau matytų. Keletas
pakartotinai atėjusių moterų nustebino, nes iš praeito užsiėmimo atrodė, kad ne
– ne čia pataikė, lyg nesudominom. Ir nustebimas, ir džiaugsmas viduje kirba.
Ir nerimas. Nes kūnai ir veidai transliuoja gan aiškų „nu, mažulės, ką čia
parodysit?“. Jaučiu, kaip viduje įsijungia mygtukas: „nu, ką reikia pasirodyti,
kad mes čia ne šiaip sau“. Išgirstu įsibėgėjančią plakti savo širdį.
Konkurencijos bajeriai tegul lieka mokykloje – primenu viduje sau. Gilesnis
kvėpavimas padeda nurimti ir sėdu į ratą. Kojos tvirtai ant žemės, abi kojos,
sėdmenimis jaučiu kėdę, nugara atlošą, apžvelgiu veidus ir susitinku su Guodos
žvilgsniu. Aš esu Tu. Pradedam. Taisyklės ir prašymas jų laikytis. Trys kėdės
viduryje rato – skirtos kalbėtojams. Kėdės aplink ratu – klausytojams.
Kalbėtojai kas 10 minučių keičiasi. Aš, Guoda, trečia kėdė, į kurią sėdasi kas
nori. Išorinis tik klausytojų ratas, paprašome nesikalbėti ir nekomentuoti išoriniame
rate. Tema šeima. Nuvilnija šnabždesys – tema gyva labai. Nepatogios tylos
minutė ir gongas. Guoda kalba pirma.
Po truputį,
atsargiai traukia savo išgyvenimus, susijusius su šeima. Stebiu jos susikaupusį
veidą, klausau tylaus balso. Vienu metu jaučiu, kad net visu kūnu esu beveik
įlindusi į ją. Po kokių 5 min. dvi naujai atėjusios moterys pakyla ir išeina.
Guoda garsiai sako: nepaėjo. Nusišypso. Ir pasakoja toliau. Paprastai pradžioje
reikia daugiausiai kantrybės, išbūti su ramybe kol tema pradės skleistis,
rutuliotis, vyniotis, įgaus emocinių spalvų. Tad man po Guodos atsisėdus
kalbėti, pirmas sakinys: mes su mama buvome dviese, maža šeima, tėčio nebūdavo,
jis daug gėrė. Ir op. Graudulio pliūpsnis. Guoda savo pasakojimu atidarė
jautrias santykių su tėvais temas ir man užėjus su savo pasakojimu, viskas
pradėjo darytis nuoga, jautru. Atėjus trečios kėdės laikui, į ją atsisėda
savanorė, dirbanti su įkalintomis moterimis jau beveik metai laiko, ją čia
atvedė smalsumas ką mes veikiam. Pakvietėm dalyvauti rate. Ji kalba apie
sudėtingą santykį su broliu vaikystėje. Apie tai dėl ko jie nesutardavo. Apie
jausmą, kad yra mažiau mylima mamos, nors lyg visko buvo po lygiai ir mama
tikrai labai stengėsi palaikyti lygybę. Bet buvo jausmas. Ir jo neapgausi. Aš
sėdžiu klausausi net prasižiojusi, nes mano vaikai yra sesės ir broliai ir pati
matau, kad tarp jų visko vyksta, kaip nuleidžia įtampas vienas ant kito, kaip
pykstasi, ką sako. Ir ypatingai užstringa pasakymas, kad nesvarbu ką mama su
tėčiu darė, buvo jausmas, kad yra kitaip. Jausmas, kad esi mylimas arba nesi
mylimas. Ir jau sekančiam savo kalbėjime pradėjau nuo buvimo savo sukurtoje
šeimoje jausmo. Buvimo mama, kuris kartais virsta bejėgiškumu. Kad lyg nori
visko ko geriausio, nori apsaugoti, puoselėti, suteikti. Nori, kad vaikai
sutartų. Ir iš kitos pusės supranti, kad tėvai juk tau to paties norėjo. Tikrai
to paties. Ir vis tiek krūva, visa krūva priekaištų į jų pusę keliauja – ko
nepadarė ar ko per daug darė. Kodėl santykiai
šeimoje tokie susisukę į neišspręstus raizgalus? Prie mano stalo senatvėje
sėdės visi ir taškas. Aš taip liepsiu. Bus šventas reikalas. Pyksis ar
nesipyks, bet visi susirinks. Bekalbėdama susivokiu, kad bijau to momento, kai
vaikai bus suaugę, gali būti, kad nesikalbės tarpusavyje, na, nes per daug
pavyzdžių apie brolius ir seses aplink, kai taip vyksta ir aš nežinosiu kaip
juos sukviesti prie bendro stalo, kaip puoselėti tą jausmą, kad mes šeima. Kol
maži – lengva, o kas bus kai prasidės santykiai? Bejėgiškumas apima.
O iš sėdinčių įkalintų
moterų aplink, kas sėdasi trumpam į kėdę paaiškėja, kad šeima iš ten, iš
nelaisvės pusės tampa vienintele atrama. Vieninteliai, apie kuriuos sukasi
mintys ir jausmai. Kas kelia graudulį ir ašaras. Guoda garsiai suabejoja, o kur
draugai? Kur tie, ką pagal jausmą galime vadinti šeima, kur pojūtis jog esi
daug arčiau su žmogumi, negu su šeimos nariais?
Ir paskutinė
istorija iš įkalintų moterų, mane vėl bloškia į sunkių patirčių lauką.
Sunkiasvorių kategoriją. Puikus santykis su mama ir šeimoje prieš visus smurtaujantis
tėvas. Ne vaikiškai, - kaip pasakotoja apibūdina. Aš nuščiūvu kaskart po tokių
pasakojimų. Susipakuoju į tylos kamuoliuką, nes pasijaučiu maža ir nepatyrusi.
Tiesiog.
Žinai, ką supratau,
- taria man Guoda mašinoj pakeliui atgal į Vilnių. Kad mūsų mamos, mus priima
visokias, kokios mes bebūtume, keistos, susisukę, nepatenkintos ir pan. O mes
jų – ne. Kol kas joms priekaištų daug turim. Hmmm... matuojuos mintį. Mes joms
padėkot galėtume, o priimt visokius reikėtų savo vaikus ir susitaikyti su tuo,
kad jiems būsime netobulos. Tokią savitą filosofiją išvedu iš Guodos minties.
O tu, pastebėjau,
atsiliepi vadinama menininke? – vėl po kurio laiko su šypsena klausia Guoda
manęs. Aha, kai šiandien sutikta savanorė mergina nedrąsiai tikslinosi: čia
jūs? tos menininkės? Aš iš kart supratau, kad ji apie mus ir performansą ir
sureagavau: taip, aha, jo. Bet tai kaip malonu būti menininke – pasimatuoju ir
jausmą viduje. Su tavim aš tampu menininke, - tariu Guodai. Abi kikenam. Ir
pokalbis nuteka apie profesinius pasirinkimus.. Ketvirtas susitikimas baigėsi.
Laukia penktasis. Apie LAISVĘ.